sâmbătă, 5 decembrie 2009

Zece personaje preferate

leapşă

Am primit-o de la insemnaridinsubterana fapt pentru care mulţumesc şi mă grăbesc să răspund.

Aşadar:

Mai întâi, Ileana Cosânzeana. Pentru că întruchipa, pe atunci, tot ce-mi doream eu de la viaţă: cosiţe ca aurul, obraji ca laptele, buze ca petalele de trandafiri şi norocul de a fi iubită de Făt-Frumos (cel mai vrednic dintre bărbaţi :) ) care se lupta cu zmeul pentru a o salva. O iubea. Iar iubirea îmi părea pe atunci scopul vieţii.

Apoi, Monica din „La Medeleni”. Voi mărturisi că o admiram pe Olguţa dar o iubeam pe Monica. Oarecum, mă identificam cu aceasta din urmă: o viaţă interioară mult mai bogată decât cea exterioară; un fel de a trăi într-o lume a ta departe de partea dură a vieţii din afară. Cel puţin pentru o vreme.

Treptat, arborele eroilor mei din cărţi s-a ramificat. Pe o astfel de ramificaţie erau aşezate personajele din cărţile de şcoală, cele aşa-zise pe atunci „lecturi obligatorii”. Cunoaştem cu toţii aceşti eroi. Îl voi menţiona doar pe Ilie Moromete pentru că în copilărie mi-l amintea pe bunicul iar mai târziu pe tatăl meu care, spre sfârşitul vieţii sale, începuse să-i semene tot mai mult: inteligenţă şi îndărătnicie, încredere şi disperare, cuminţenie şi revoltă, dragoste şi deriziune.

O altă ramificaţie a copacului îşi aplecase până-n pământ crengile de greutatea Celor trei muschetari şi a tuturor cavalerilor şi domniţelor care bântuiau paginile cărţilor în care onoarea cuvântului dat era cea mai de preţ avuţie. Şi mergea (această ramificaţie) până sus, sus de tot , unde Andre Castelot m-a ajutat să-l cunosc pe Napoleon Bonaparte. Un erou pe cât de real pe atât de disputat, greu de aşezat într-o parte sau alta a liniei (fragile, de altfel) care separă binele de rău. (Sper să recitesc, cândva, această capodoperă.)

Era şi ramificaţia aceea care începuse cu băieţii din „Steaguri pe turnuri”, cartea lui Makarenko descoperită într-o vacanţă de vară în casa bunicilor. Din păcate, nu-mi amintesc numele băieţilor ca, de altfel, numele multor personaje din cărţile marilor autori ruşi către care această carte mi-a deschis drumul. Dar pot aminti de Anna Karenina şi de Rodion Romanovici Raskolnikov fără teama de a greşi. Personaje puternice, Karenina şi Raskolnikov au, deopotrivă, mari slăbiciuni. O viaţă interioară bogată, personalităţi complexe uşor de judecat dar în egală măsură uşor de iertat. Iată personajele care m-au atras în cărţile citite.

Dar nu voi ascude faptul că am fost mereu o visătoare. Aşadar, Ştefan Viziru pentru că ştia cum să privească cerurile. Astfel că acestea i se deschideau în Noaptea de Sânziene. Şi pentru că îşi construise „camera verde”, o lume a lui unde se întâlnea cu Dumnezeu. Şi unde acesta îl lua în braţe. Ştia să se sustragă timpului istoric şi celui fiziologic, integrându-se timpului cosmic. Citind. Îşi „lua cu el” un scriitor (un poet, de pildă) şi se smulgea clipei de faţă. Iar clipa nu-l mai confisca, nu-l mai teroriza (vezi bombardamentele asupra Londrei). Îşi oferea prietenia animalelor (şopârla, ariciul) fără să aştepte nimic în schimb. Un „iniţiat” căruia îi erau accesibile părţile ascunse ale Lumii.

Voi încheia cu Sfântul Augustin. Ştiu că e autor iar nu personaj doar că eu îi simt prezenţa în paginile scrierilor sale. Ca şi cum şi-ar deschide sufletul. Şi, în plus, el mă ajută, cumva, să închid cercul. Pentru că începusem cu „iar iubirea îmi părea pe atunci scopul vieţii”. Acum simt din nou că e aşa. Mai ales că, citind „Despre geneză în sens literal” descopăr că un sfânt îmi spune acelaşi lucru: iubirea e totul şi prin iubire, omul devine icoană.

*

M-aş bucura să ştiu că cei care trec pe aici continuă această leapşă. Sincer, mie mi-a folosit. Am constatat că, în general, mă atrage un anumit „gen” de personaj greu de catalogat la „buni” sau „răi”, personaj situat parcă într-o echilibristică permanentă între alb şi negru.

6 comentarii:

Anonim spunea...

Si noi iti multumim - cu intarzierea noastra indecenta - pentru raspunsul tau prompt. :)
Am observat ca esti o exceptie: majoritatea celor ce au preluat leapsa au ca preferinte personaje masculine, inclusiv eu! :) Teodora

beth spunea...

Asta şi pentru că eu am început chiar cu… începutul. Cu vârsta aceea la care orice fetiţă admiră prinţesele, zânele, mamele, educatoarele. În orice caz, un personaj/o persoană neapărat de gen feminin. :)
Nu sunt nici pe departe ceea ce se numeşte “o feministă convinsă”, consider că femeia şi bărbatul sunt, fiecare, câte un “a fi” esenţialmente diferit unul de altul (mă refer la existenţa lor, la ceea ce înseamnă fiecare ca trăire) şi, ca atare, nu se poate pune semnul egalităţii între aceştia. Ar fi şi prea monotonă lumea. E frumos să fim diferiţi.
Cred, însă, că femeia e capabilă de trăiri interioare profunde, că poate avea o viaţă interioară mai bogată şi mai complexă fiind mai “sofisticată”, mai imprevizibilă.
Scriitorii care au ştiut să exploateze aceste trăsături ale femeii au creat personaje feminine de referinţă. Le întâlnim, în special, la marii autori ruşi (de ce, oare?). În literatura noastră îmi pare mult prea puţin “exploatat” subiectul acesta. Aş aminti-o pe Otilia din “Enigma Otiliei”.
Sau, sunt feminine care s-au transformat în personaje. O menţionez pe Elisabeta Rizea (vezi “De la coroana regală la Cercul Polar” a lui Dan C. Mihăilescu).
Aş face o glumă: femeile, având o viaţă interioară atât de complexă, lasă scrierile “complexe” în seama bărbaţilor. Ele nu au nevoie de compensaţii. Bărbaţii au dat, în general, marile opere ale literaturii universale. Doar că ei nu le prea înţeleg pe femei, ca atare nu se “aventurează” în a crea personaje feminine. Ruşii au făcut-o, totuşi. Cu rezultate remarcabile.
De aceea, cred, alegem personaje masculine. Ne sunt mai la îndemână, e plină literatura de ele.
Sigur, tot ce-am spus mai sus e doar o opinie. Şi ea succint prezentată.
Subiectul e interesant ca, de altfel, cam tot ce propuneţi voi prin "subterana" voastră.
Teodora, mă bucur că treci pe aici şi-ţi mulţumesc că-ţi faci timp să mai laşi şi câte un semn al trecerii tale.

Anonim spunea...

Si mie imi place sa trec pe aici, in discretia ta minunata... Eu chiar cred ca barbatii au un potential intelectual si cultural mai mare. Pe bloguri, toata lumea se oftica ddde misoginia mea. Uite, cele mai frumoase cantece de dragoste sunt create tot de barbati. A, mai e un personaj feminin crucial creat de un barbat: E. Bovary. Nicio femeie nu a reusit sa redea complexul femeii atat de bine. Bineinteles, totul e doar o parere personala.

beth spunea...

Da, aşa este, ai dreptate. Sunt multe personaje feminine create de bărbaţi, n-am vrut să monopolizez personajele feminine în favoarea scriitorilor ruşi. A trudit şi Occidentul să le construiască. Fie că sunt preluate din istorie cum ar fi Cleopatra ori Maria Stuart (îmi amintesc ce impresionată am fost când am citit cartea lui Stefan Zweig) fie că sunt mai mult sau mai puţin imaginare cum ar fi Gervaise ori Madame Bovary (despre care pe bună dreptate vorbeşti). Doream să spun doar că sunt mai multe personaje masculine de referinţă. Că bărbaţii scriu mai mult despre ei decât despre noi. Poate pentru că pe ei se cunosc mai bine şi, astfel, le este mai la îndemână să „se povestească”. Iar femeia, e adevărat, scrie mai puţin.
Ceea ce nu cred că înseamnă că e mai puţin dotată „intelectual şi cultural”, cum spui. Cu asta nu sunt de acord. În general îmi displac extremele, de aceea felul meu de a fi şi de a judeca este situat la distanţă relativ egală între misoginism şi feminism. Mie îmi pare că femeia şi bărbatul nu ar trebui să-şi măsoare (în sensul de a-şi compara) nici muşchii, nici înălţimea, nici intelectul, nici pragmatismul, nici sensibilitatea. Nu cred că unul e mai sus şi altul mai jos pe o scară imaginară. Doar că suntem, fiecare, altceva.
Eu îţi respect părerea, chiar cu accente misogine, aşa cum ai expus-o mai sus. Doar că sunt tare curioasă cam ce părere vei avea despre femeie peste – să zicem – douăzeci de ani. :)
Şi apoi, gândeşte-te: dacă ei compun cele mai frumoase cântece de dragoste, o fac pentru noi. Pentru că ne iubesc. Iar dacă ei sunt atât de dotaţi intelectual şi, totuşi, ne iubesc, înseamnă că suntem la „înălţimea” lor. Altfel, cum ne-ar putea iubi?
Eu cred că Dumnezeu a gândit bine când a rânduit lumea aceasta. :)

Anonim spunea...

Beth, stiu ca am accente misogine. Marian, sotul meu, spune ca am un simt autocritic de-a dreptul brutal. In sinea mea, mi-am dorit dintotdeauna sa fiu barbat, din motive mult prea penibile pentru a le exhiba aici. Sper sa nu iei atitudinea mea ca pe ceva personal. :)

beth spunea...

Nu, nu o iau ca pe ceva personal. Cum am spus mai sus, îţi respect opinia, e dreptul tău să ţi-o exprimi. Doar că nu sunt de acord cu tine. Şi sper că nu vei mai fi nici tu de aceeaşi părere peste câţiva ani... :)
Şi nu-ţi voi ascunde faptul că eu nu m-aş da pe toţi bărbaţii pământului. Indiferent de numele lor. :) Vezi? Zâmbesc. Dar nu glumesc. Te rog să mă crezi.