vineri, 12 martie 2010

Animalul inimii

“Am scris această carte în memoria prietenilor mei români care au fost ucişi în timpul regimului Ceauşescu. Am simţit că este datoria mea să fac asta.” Astfel motivează Herta Muller apariţia Animalului inimii, carte distinsă cu International IMPACT Dublin Literary Award în 1998.
Ultima dată când am simţit o astfel de plăcere la lecturarea unei cărţi a fost în toamna trecută când am citit-o pe Aglaja Veteranyi.
De altfel, “Animalul inimii” e – după mine – tot un roman-poem. Şi tot despre frică. Dar şi despre revolta împotriva acesteia. Mai exact despre adevărurile care rămân pe limbă “ca un sâmbure de cireaşă, care nu vrea să se ducă pe gât”. Pentru că altfel, dacă adevărul este înghiţit, totul devine minciună. Nerostit, cuvântul nu-şi mai împlineşte menirea ci “este mâncat de gură”.
Romanul-poem nu are note de subsol pentru metafore. Dar cine a trăit pe vremea “proletariatului oilor de tablă şi al pepenilor de lemn” înţelege rostul cărţilor din căsuţa de vară ca şi jocul de şah în care reginele mai puteau fi mutate doar în gând după ce mâncătorii de prune percheziţionaseră casa. Pentru că pe atunci, lucrurile care nu erau bine ascunse nu puteau fi păstrate. Iar dacă nici pe tine nu te ascundeai prea bine, atunci vedeai porumbul, cerul, apa sau vagonul de marfă pentru ultima dată pe această lume. Pentru că “fiecare a doua fugă se lovea de câinii şi de gloanţele grănicerilor”.
Poate de aceea
aveam câte un prieten în fiecare bucăţică de nor
de fapt aşa sunt prietenii când e atâta spaimă pe lume
mama spunea şi ea că e normal şi că nu accepta să mă fac prieten
mai bine m-aş gândi la ceva serios
Poezia lui Gellu Naum se afla şi ea printre cărţile ascunse în căsuţa de vară şi, învăţată pe de rost, era spusă în gând în timpul anchetei. Repetată, devenea cântec. Aproape că puteai crede că e un cântec popular. Şi atunci cele spuse căpitanului Piele nu ar fi fost chiar neadevărate.
Personajele cărţii: o bunică închinătoare şi o alta cântătoare; un părinte care “a mărşăluit într-o direcţie greşită” şi un altul pentru care cuvântul “acasă” nu mai avea decât forma amintirilor; trei prieteni din aceeaşi lume şi o prietenă din lumea cu blesteme. Şi încă: Lola şi celelalte fete din pătrat, doamna Margit şi un Iisus de oţel răstignit pe perete, croitoreasa care-şi împodobea copiii cu inimioare de aur şi nebunul de la fântâna arteziană cu buchetul său de flori uscate.
Toţi sunt la fel de reali ca şi teroarea care se face simţită dincolo de liniştea aparentă. Aşa cum dincolo de corp ori în adâncul lui, fiecare om are un animal al inimii. Care uneori poate fi văzut. Şi poate fi, tot uneori, mai urât decât toate animalele pământului.
Nu poţi scăpa de acest animal chiar dacă ai scăpat de gloanţele grănicerilor. El rămâne cu tine, amintindu-ţi blestemul trecutului. Ca şi blestemul iubirii care te apasă mai mult când îl rosteşti sub un alt cer. “Cine iubeşte şi lasă eram noi înşine, împinseserăm cuvintele unui cântec la limită:
Dumnezeu să-i dea pedeapsă
cu pasul gândacului
vâjâitul vântului
pulberea pământului.”

4 comentarii:

Maya spunea...

ai scris frumos despre Herta si cartea ei, dar eu nu gasesc motivatie sa citesc ceva scris de ea...

beth spunea...

Mai întâi, bine ai venit pe blogul meu, Maya!
Intru şi eu pe blogul tău, uneori, fapt declarat de mine aici, în dreapta. :)
Ce să spun? Probabil că eşti tare tânără dacă nu găseşti motivaţii s-o citeşti pe Herta Muller.
Dar, orice vârstă ai avea, te rog să mă crezi că merită!
Eu citesc acum “Regele se-nclină şi ucide” şi mi-am cumpărat şi “Încă de pe atunci vulpea era vânătorul”.
Motivaţiile mele:
În primul rând îmi aminteşte de vremuri pe care le-am trăit. Chiar dacă eram foarte tânără pe atunci, îmi amintesc perioada dictaturii foarte bine şi mă regăsesc în trăirile şi cuvintele autoarei. Cu atât mai mult cu cât Herta Muller vorbeşte despre oraşul în care trăiesc şi eu: Timişoara.
Dacă nu ai trăit acea perioadă, ai putea citi pentru a înţelege cum a fost.
Apoi, talentul acestei scriitoare te va seduce, cu siguranţă. “Animalul inimii” e un adevărat poem iar în “Regele…” îmi pare că abordează alt stil, pare a fi un fel de jurnal sau poate, mai degrabă, nişte cugetări ale autoarei. Sunt abia la începutul cărţii şi e prematur să mă pronunţ.
Oricum, eu voi aşeza aici gândurile mele despre cărţi. Tu vei hotărî dacă le vei citi sau nu.
Mulţumesc de vizită şi semn.

Bogdan spunea...

Încă nu am apucat să citesc ceva de Herta Muller, dar sper s-o fac în curând. Acum subiectul e cam mediatizat (mă refer la comunism) pentru că au început să curgă bani din el, dar acolo unde ar trebui să se pună acceptul pe explicarea lui, adică în şcoală, tot ca un subiect tabu e tratat. Asta am simţit personal şi nu cred că s-au schimbat multe din '08 de când am terminat liceul.

beth spunea...

Bogdan,
la faza cu şcoala îţi dau dreptate. În ziua de azi se confecţionează orice, aşezând înlocuitorii acolo unde ar trebui să stea adevărurile. Istoria contemporană, din păcate, nu face excepţie.
După ce vei citi multe, foarte multe cărţi, vei discerne singur.
O mână de ajutor îţi va da şi Herta Muller. :)