sâmbătă, 27 septembrie 2008

Octavian Paler aşa cum îl văd eu

motto
„Ceilalţi lupi m-ar sfâşia dacă ar şti
Că urletul meu e în realitate un plâns.”
(O. Paler – Impostură)

Înainte de toate, aş spune că acest om m-a fascinat şi continuă să o facă. Greutatea pe care o dă cuvântului, acurateţea gândirii, verticalitatea, autoironia, umorul... totul...
Apoi, aş adăuga faptul că, citindu-i cărţile, am constatat că fiecare pagină este încărcată de omul care a fost... că, de fapt, vorbeşte despre sine... Şi o face atât de bine, încât mie îmi e greu să adaug ceva. De aceea în cele de mai jos voi folosi, de multe ori, cuvintele sale.
Începând de la băiatul venit din Lisa care colinda bibliotecile pentru ca apoi, printre cărţi, să viseze la zeii Olimpului într-o căsuţă de la marginea Bucureştiului şi până la scriitorul complex care avea o imensă nevoie de a comunica, de a-şi dezvălui gândurile şi trăirile, Octavian Paler şi-a trăit propria legendă. Un scriitor singuratic împovărat de speranţe şi melancolii, el afirma că „despre adevărata singurătate nu vorbim decât în şoaptă. Nu voi recunoaşte decât în faţa mea că sunt singur. Şi uneori prefer să mi-o ascund şi mie.” (Scrisori imaginare – Scrisoare domnului Rilke)
Învăţase de la Aristotel că avem datoria de a fi fericiţi, aşa că dincolo de melancoliile pe care şi le recunoştea, acceptându-le ca atare, („Cel mai greu e să recunosc că afară plouă pur şi simplu şi să nu am în clipa următoare nicio melancolie.”), Octavian Paler ştia că „există ceva şi mai important decât o dimineaţă plină de soare, să nu uit că o voi pierde şi nu vreau s-o arunc goală pe nisip”.
Volumul de poezii „Umbra cuvintelor”, jurnalele de călătorie „Drumuri prin memorie. Egipt – Grecia” , „Drumuri prin memorie. Italia” sau volumele atât de cunoscute care l-au consacrat în literaratura noastră „Mitologii subiective”, „Scrisori imaginare”, „Viaţa pe un peron”, „Un om norocos”, „Autoportret într-o oglindă spartă” şi încă multe altele sunt cărţi care, dincolo de cuvinte, ni-l dezvăluie pe omul Octavian Paler.
Pentru că, în personajele care populează paginile cărţilor sale, stă mai mereu o trăire a acestuia pe care ne-o dezvăluie. Aşa cum va recunoaşte spre sfârşitul „mitologiilor subiective” când, pe ţărmul mării unde îşi scrisese cartea şi pe care urma să-l părăsească, ne destăinuie: ”mă încearcă dorinţa de a mă culca în ierburi ca pe nisip. Căci grecii antici sunt simple pseudonime. În fond, de fiecare dată am vrut să zic 'eu însumi'.” Acest “eu însumi” este la Octavian Paler şi orgoliu aşa cum, demult, făcând o astfel de afirmaţie, orgoliul lui Oedip consta nu în acuzarea ci în absolvirea zeilor de orice vină, asumându-şi singur vinovăţia nu în faţa zeilor ci împotriva lor. Şi tot aici ne vorbeşte despre amintirile care aduc nefericire atâta vreme cât “zeii nu au amintiri şi de aceea nu vor şti niciodată ce e nefericirea.”
Tot despre dorinţa de a scăpa de amintirile care aduc nefericirea ne vorbeşte autorul şi în “Un om norocos” în care, Daniel Petric merge la azil pentru a-şi preda amintirile la arhivă şi a evada din viaţa care-i pricinuia mereu atâtea neajunsuri. Acesta, neavând puterea să recunoască faptul că are nevoie de cineva să-i fie alături, nici chiar de Dumnezeu, (se temea că, dacă ar sta să-l caute pe Dumnezeu, nu ar mai avea timp să se caute pe sine, iar în timp ce mila lui Dumnezeu i se părea nesigură, de propria-i milă nu se îndoia deloc şi îi era şi foarte accesibilă), ştia că, uneori, mila poate fi hidoasă şi că pentru unele lucruri nu există iertare. „Dintr-odată, m-a copleşit o senzaţie plăcută şi nouă pentru mine; memoria îşi pierduse, parcă, din greutate. Ah, binecuvântată stare. Mă simţeam ca o pivniţă goală din care au fost izgoniţi şobolanii şi n-a mai rămas decât, ici, colo, câte o pânză de păianjen. Chiar lucrurile pe care mi le aminteam nu mai aveau greutate, nu mă mai apăsau, pluteau printr-un gol parcă.” (O. Paler – „Un om norocos”)
Povestindu-ne despre el, Octavian Paler s-a studiat pe sine (convins fiind că nimeni nu e obligat să se studieze dar dacă o face, n-ar trebui să trişeze) şi a căutat sensul vieţii făcând, poate, „primul pas pentru a înţelege ceva periculos; anume că viaţa are sens doar câtă vreme nu încerci să-l afli. Dacă te scoli dimineaţa şi te grăbeşti să te îmbraci şi să pleci după treburi, nu e niciun pericol. Nu-ţi pune probleme. Stă aţipit sub grijile şi sub supărările zilnice. Dar când priveşti cerul cu gândul că într-o zi n-o să-l mai vezi, şi începi să cauţi un rost alergăturilor tale, vanităţilor şi ambiţiilor din urma ta, eşti deja în primejdie. Se apropie momentul când vei deveni şi agasat, şi obsedat de tine însuţi.” (O. Paler - „Calomnii mitologice”)
Dincolo de imensul său talent, de imensul său har, Octavian Paler a fost un om care şi-a dorit să fie fericit: „Se poate vorbi despre fericire fără să întindem mâna spre ea? Chiar şi această mare friguroasă îmi ascute nevoia de dragoste.” (O. Paler – „Mitologii subiective”)
Câţi dintre noi am făcut loc, pe noptieră, celor şapte iubiri, şapte singurătăţi şi şapte înţelepciuni ale marelui om? Unde aşezăm cărţile sale? Cine este Octavian Paler? „Sunt întrebări cărora dacă nu le poţi răspunde cu o propoziţie, nici o viaţă nu mai e de ajuns.” Aşa că am aşezat, aici, câteva astfel de „propoziţii” ale sale. Să nu aşteptăm o viaţă pentru a-l descoperi. Am avut bucuria de a-l avea printre noi. L-am apreciat, oare, aşa cum o merita?
„Uneori, sunt de ajuns vântul şi soarele ca absenţele să mă doară. Şi trebuie să înving în mine această tristeţe pentru a iubi din nou. Dar, poate, şi melancolia nu e decât tot o formă a dragostei, mai complicată acum, însă şi mai lucidă. Ştiind că ea nu pune condiţii. Recunoaşte că există. Atâta tot. Căci Ithaca nu-i o legendă, ci prima condiţie pe care viaţa i-o pune fiecăruia pentru a se distinge de nisipul pe care-l spulberă vântul. Datorită ei, am aflat că înţelepciunea nu e, poate, decât o iubire care-şi cunoaşte atât de bine motivele, încât nu se mai teme să-şi lase tristeţea pe aceeaşi balanţă cu lumina amiezii. Amândouă ard şi purifică.” (O. Paler – A şaptea înţelepciune)
">

Un comentariu:

beth spunea...

Am învăţat de la Octavian Paler că o iubire adevărată nu are nevoie de nimic... nici măcar de mărturisiri... Că poţi iubi oamenii, marea, ţărmul, poveştile... cu aceeaşi intensitate ca la început. Dar – oricât de frumos ar fi începutul – nu putem începe mereu... trebuie să ne adăugăm, ca arborii, inelele de vârstă.
Am înţeles din cărţile lui că nu singurătatea aduce nefericire, ci lipsa credinţei în ceva... mai ales renunţarea la visuri... că cel născut printre munţi, obligat să-şi ridice privirea când priveşte răsăritul şi apusul, trebuie să accepte că rostul omului nu stă într-o noutate permanentă. Că putem găsi înţelesuri noi în tăcerea cuvintelor aşa cum descoperim bucăţi de cer în luciul fântânilor. Acelaşi cer... doar puţin mai adânc; aceleaşi stele... doar mai tremurate puţin...
În cărţile sale, Octavian Paler ne-a mărturisit ceea ce a aflat cu ajutorul inimii de la viaţă, anume că o fericire trecătoare e mai importantă decât o nemurire. Iar în „scrisorile imaginare” (despre iubire, singurătate şi înţelepciune) afirmă: „Nici dragostea, nici singurătatea nu le-am descoperit cu ajutorul cărţilor. Cu ajutorul lor am încercat să le înţeleg. Cât despre înţelepciune, ea reprezintă un domeniu în care nu mi-am făcut niciodată iluzii: zeiţa Athena mi-a zâmbit totdeauna ironic”.
Dacă „arta e o rană transformată în lumină” aşa cum afirmă Baraque, atunci pot spune că toate aceste cărţi, de pe copertele cărora mă privesc ochii scrutători ai scriitorului, sunt lumina în care s-au transformat sângerările sale. Şi asta spre a împlini şi ultima condiţie a fericirii (în viziunea lui E. A. Poe), respectiv Creaţia, alături de Viaţa în aer liber, Iubirea şi Detaşarea de ambiţiile meschine.